PDA

View Full Version : slank worden

Guido
11 april 2008, 13:43
Ik zit met een probleempje. Ik heb al verschillende mogelijkheden gezocht om het op te lossen, maar het lukt niet. Laat ik maar beginnen met het probleem te vertellen: men zegt dat ik te dun wordt. <BR>De omgeving vindt dat ik er mager uitzie en weer moet gaan eten, maar ik blijf mijzelf te dik vinden. Daarom eet ik weinig of niets. De teller van de weegschaal wijst nu op 49 kilo, terwijl ik binnenkort 17 jaar wordt. Ik wil het liefste 45 kilo worden. </P><P>Mijn moeder wil, dat ik naar de huisarts ga. Ik wil niet. Wat moet ik doen?</P>

Orakel
11 april 2008, 13:44
Om je te helpen wil ik je eerst een aantal vragen stellen. Denk je voortdurend aan eten en calori?n? Weeg je jezelf een aantal keer per dag? Raak je in paniek als je bent aangekomen? Voel je je sterk, als je niet eet? Word je stemming voor een groot deel bepaalt door wat je eet of wat je weegt? Probeer je het eten met overgeven er weer uit te gooien? Gebruik je hiervoor ook wel laxeermiddelen? Verzin je een smoes om maar niet te hoeven eten? Houd je je voor dat er niets aan de hand is, terwijl je ondertussen alleen maar denkt aan afvallen? Als je op de meeste van deze gestelde vragen ja kunt antwoorden, dan is het belangrijk om hulp te zoeken. je maakt namelijk kans, dat je in meer of mindere mate aan een eetstoornis lijdt, die men ook wel anorexia nervosa noemt. Ook als je nog geen duidelijke lichamelijke klachten hebt, is het verstandig in te grijpen. Hoe eerder je hulp zoekt, hoe groter de kans op genezing van deze stoornis.<BR>Als eventuele anorexia-pati?nt zit je echter in een vervelende situatie. Je bent immers zo bang om te eten, dat je juist helemaal geen hulp wilt zoeken. Het benoemen en aanpakken van je probleem betekent immers dat je je gedrag moet veranderen - en dat roept nu juist enorme angst op. Toch kun je juist die weerstand tegen hulp zien als een belangrijk signaal: hoe groter de angst om door 'inmenging' van buitenaf de controle over het eetgedrag te verliezen, hoe noodzakelijker het is om hulp te zoeken. Een goede hulpverlener begrijpt die angst en werkt er samen met jou aan om die weg te nemen. Heb je een huisarts die je vertrouwt, dan kan een eerste stap zijn om die in te lichten. Samen met hem of haar kun je dan overleggen welke behandeling voor jou geschikt is. Surf anders naar http://www.sabn.nl (Stichting Anorexia Boulimia Nervosa).Of bel met het landelijk telefoonummer: 0900 8212433.