Een Britse korporaal uit Liverpool kan drie jaar nadat hij door een granaat in Irak blind was geworden, weer 'zien' via zijn tong. De 24-jarige Craig Lundberg zou na de verwondingen die hij opliep in Irak voor de rest van zijn leven afhankelijk zijn van een geleidehond of een blindenstok. Maar de man werd door het Ministerie van Defensie als eerste uitgekozen om de nieuwe revolutionaire apparaat, de BrainPort, uit te proberen.
De BrainPort is een minicamera die via een zonnebril beelden opneemt en deze door een sensor vertaalt naar elektrische signalen, die worden doorgegeven via de tong. Deze signalen kunnen door de gebruiker weer worden omgezet in beelden.
"Je ziet lijnen en vormen van dingen. Het ziet enkel in zwart en wit, dus je krijgt een tweedimensionaal beeld. Het geeft een prikkend gevoel op je tong" zegt Lundberg. "Het is nog maar een prototype, maar het kan een enorme impact hebben op mijn leven. Het heeft veel potentieel om blinden vooruit te helpen." Lundberg kan nu opnieuw voorwerpen zien en oppakken. "Vroeger moest ik mijn arm uitsteken en alles aftasten voor ik het object vond dat ik nodig had." verklaart Lundberg.
"Toch wil ik absoluut mijn blindengeleide hond Hugo niet weg doen. Ik hou van hem." benadrukt Lundberg.